Rate this post

هر آنچه در مورد چوب روسی باید بدانید

ویژگی های چوب روسی

ویژگی های ظاهری و رنگ چوب: لایه داخلی چوب قهوه ایی مایل به قرمز است و لایه خارجی و پوسته جوان تر چوب سفید مایل به زرد است.

  • طرح و نقش روی چوب: تراشه های صاف
  • چوب روسی دارای خاصیت ضد پوسیدگی می باشد. قرن ها این نوع چوب پوسیده نمی شود و دوام بسیار بالایی دارد.
  • کارایی چوب: به طور کلی با ابزار های بسیاری می توان با این چوب ها کار کرد.
  • بوی چوب: بوی این نوع چوب بسیار واضح و مشخص است و بیشتر چوب های روسی این بو را دارند.
  • آلرژی: کار با چوب روسی در برخی مواقع ممکن است باعث بروز آلرژی های پوستی در بعضی افراد شود.
  • قیمت و دسترسی به این نوع چوب ها: این نوع چوب ها در کشور های خارجی معمولا با ترکیبی از چوب های دیگر مانند کاج زرد فروخته می شوند. در ساخت و ساز استفاده از این الوار ها بسیار رایج می باشد.

به طور کلی به انواع چوب، تخته، الوار و … که از کشور روسیه وارد می‌شود چوب روسی گفته می‌شود. در ابتدا تنها چوب کاج از روسیه به ایران وارد می‌شود اما با گذشت زمان انواع تخته و الوار از چوب درخت‌های راش، بلوط و انواع درخت‌های کاج و صنوبر به این لیست اضافه شد. شاید به همین دلیل است که وقتی صحبت از چوب روسی می‌شود ناخودآگاه یاد چوب درخت کاج می‌افتیم و گاهی حتی به اشتباه به الوارهای وارداتی درخت کاج و صنوبر هم چوب روسی گفته می‌شود.

نکاتی درباره نگهداری از چوب روسی

نگهداری صحیح و اصولی از چوب و وسایل چوبی باعث افزایش دوام و ماندگاری آن‌ می‌شود. به این منظور توصیه می‌شود تا سالی یکبار بسته به نوع چوب و ماده‌ای که قبلا با آن چوب را پرداخت کرده‌اید مجددا سطح چوب را جلا دهید تا کاملا درخشنده و براق شود.

  1. ممکن است بر اثر رطوبت یا تغییرات آب و هوا رنگ چوب تغییر کند. این تغییر رنگ به ساختار یا بافت چوب آسیبی نمی‌زند اما در هوای مرطوب رنگ چوب تیره و در هوای خشک رنگ آن روشن‌تر می‌شود. اگر با این تغییر رنگ مشکلی ندارید نیازی به پرداخت مجدد یا رنگ آمیزی آن نیست.
  2. بهتر است سطح چوب را تمیز نگه دارید و از مجاورت با مواد شیمیایی دور کنید. اگر نیاز به شستشوی چوب روسی داشتید بهتر است سطح آن را با دستمال کمی مرطوب تمیز کنید و پس از آن در مجاورت نور خورشید قرار دهید تا کاملا خشک شود.

معایب چوب روسی

با وجود تمام مزایای که برای چوب روسی ذکر شد باید به این نکته هم اشاره کرد که این چوب در برابر انواع قارچ مقاومت کمی داشته و محل مناسبی برای لانه گزینی و تخم گذاری حشرات است که موجب بروز لکه‌های رنگی روی چوب می‌شود. این لکه‌ها علاوه‌ بر از بین بردن زیبایی چوب باعث کاهش استحکام آن هم می‌شوند. هم چنین این چوب دوام کمی دارد و ممکن است رده‌های قرمز رنگ بافت آن حین خشک کردن تاب بردارد.بعضی از چوب‌های روسی در مقایسه با بعضی دیگر بستر مناسبی برای لانه کردن حشرات و رشد قارچ‌ها دارند. این موضوع باعث ایجاد لکه‌های رنگی روی چوب شده که نه تنها به زیبایی کار آسیب می‌زند بلکه چوب را بسیار آسیب‌پذیر کرده و از استحکام و مقاومت آن به شدت می‌کاهد.