Rate this post

انتخاب چوب مناسب برای پروژه نجاری یا ساخت و ساز ممکن است کمی سخت باشد اما نه زمانی که اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید. با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی برخی از این اطلاعات پایه‌ای بپردازیم. از چوب در بسیاری از پروژه‌های نجاری، ساختمانی و … استفاده می‌شود و به دلیل همین کاربرد گسترده، چوب در قالب، اندازه، انواع و برش‌های مختلف فروخته می‌شود. الوار قطعات بریده شده چوب است که کارخانجات چوب بری با بریدن کنده درختان در قطع مستطیلی با طول، عرض و ضخامت مشخص آن را تولید می‌کنند. تراکم، الگو، رنگ و بافت چوب همه از مواردی است که در انتخاب چوب یا الوار مناسب برای پروژه نجاری باید مد نظر قرار دهید.

تراکم:

تراکم یا میزان چگالی چوب را بر اساس قدرت و وزن چوب می‌سنجند. با توجه به نوع پروژه نجاری باید چوبی با تراکم مناسب انتخاب کرد؛ برای مثال چوب متراکم در مبلمان سازی و ساختمان سازی و چوب با تراکم کمتر برای ساخت هواپیما یا کاغذ سازی استفاده می‌شود.

بافت:

بافت چوب که مشخص کننده وضعیت ظاهری و دوام آن است از ویژگی‌های مهم است و نقش مهمی در تصمیم گیری در مورد نحوه پرداخت چوب ایفا می‌کند.

رنگ:

رنگ شاخصه مهمی در تعیین نوع چوب است. برای مثال اگر برای کار خود رنگ قرمز نیاز دارید باید از چوب سدر قرمز و اگر چوب روشن می‌خواهید باید از کاج سفید استفاده کنید.

طرح:

هر درخت دارای طرح خاص خود را دارد؛ بنابراین ظاهر دو الوار از یک گونه می‌تواند بسیار متفاوت باشد. طرح چوب جهتی است که الیاف سلول‌های چوب در آن سمت رشد می‌کند. این مغایرت در طرح می تواند تأثیر قابل توجهی روی پروژه شما داشته باشد.توجه به طرح و بافت چوب هنگام ساخت پروژه‌های ساختمانی یا پروژه‌های تزئینی مانند مبلمان و صنایع دستی، مهم است.